15. Fremdorganisation

Im Prinzip liefern alle Schöpfungsmythen Beispiele für die erkenntnistheoretische Prämisse, dass die beobachtbaren Gegenstände, ob nun belebt oder unbelebt, das Werk eines oder mehrerer personaler Schöpfer sind (meist genannt Gott, Schöpfer, Vater etc. – manchmal auch Ur-Mutter, wobei in der Mutter- und Vatermetapher schon biologische Modelle mitschwingen, die weit weniger mechanisch sind, als etwa die Vorstellung, Adam, der erste Mensch, sei aus Lehm geknetet worden.

Literatur:

„There is a profound difference, indeed, between a man-made green leaf and a non-man-made green leaf. In the first, green color was added, it is a »plus« affair, it was »made«. In the second, color was not added, it is a functional affair, it was not made, it »happened«, »became«.

Quite obviously, a subject-predicate »plus« language and logic can cover man-made »plus« affairs, but cannot cover functional  affairs, »happenings«, »becomings« – where, for instance, the natural greenness of the leaf is inherent in the leaf itself, which is not  the case with a man-made leaf.“

Korzybski, Alfred (1924): Time-Binding: The General Theory. In: ders. (1990): Alfred Korzybskis Collected Writings 1920 – 1950. Englewood, New Jersey (International Non-Aristotelian Library, Institute of General Semantics), S. 62.